مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی رویکرد کلان این سازمان را توسعه خدمات غیرحضوری و هوشمندسازی تأمیناجتماعی اعلام کرد و گفت: براساس برخی برآوردها بیش از ۵ میلیون نفر شاغل بیمه نشده در حوزه مشاغل فضای مجازی وجود دارند که کارگزاریها میتوانند بخشی از این رقم بزرگ را وارد مجموعه تأمیناجتماعی کنند.
به گزارش عقیق نیوز، میرهاشم موسوی در این نشست گفت: شرایط ارائه خدمات در سازمان تأمیناجتماعی تغییر کرده است. خدمات الکترونیک سازمان با طرح ۳۰۷۰ آغاز شد ولی در حال حاضر تعداد سرویسهای غیرحضوری به بیش از ۵۷ مورد رسیده و موارد نیاز به مراجعه حضوری به شعب و کارگزاریها بسیار کاهش یافته است. ادامه توسعه خدمات غیرحضوری، مسیر حرکت آتی سازمان است و طبیعی است که شعب و کارگزاریهای ما متأثر از این تغییرات هستند و باید خود را با این تغییر و تحولات سازگار کنند.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به وجود متقاضیانی برای دریافت مجوز تأسیس کارگزاریهای جدید رسمی، این درخواستها را نشانهای از ظرفیت این حوزه برای کمک به سازمان تأمیناجتماعی دانست و افزود: بخشی از کارهای ما جدید است و در این زمینه به دنبال نوآوری و خلاقیت و ایدههای جدید هستیم و ترجیح میدهیم تا کارگزاریها در عرصه تغییرات جمعیتی، خدمات جدیدی ارائه کنند. مثلاً پدیده سالمندی بهزودی موضوع و مسئلهای جدی هم برای حکمرانی در سطح کلان و هم برای سازمان تأمیناجتماعی که بیش از ۵۰ درصد جامعه را تحت پوشش دارد، خواهد بود. به این مسائل و الزامات آن میتوان بهعنوان مسائل نوپدید، فکر کرد و کارگزاریها میتوانند طرحهای جدید در این حوزهها ارائه کنند.
موسوی گفت: آمادگی داریم خدمات سازمان را براساس قیمت تمام شده خدمات در داخل سازمان، به کارگزاریهای برونسپاری کنیم؛ ولی این را باید در نظر داشت که ما در حال کم کردن هزینه تمامشده خدمات، افزایش بیمهشدهها و توسعه بستر خدمات الکترونیک و فناوریهای ارتباطی هستیم و خودبهخود قیمت تمام شده خدمات ما کاهش خواهد یافت.
وی افزود: تغییرات را باید پذیرفت و مقاومت در برابر آن فایدهای ندارد. در جاهایی کارگزاریها باید حفظ و تقویت شوند و به آنها کمک کرد تا خدمات بیشتری ارائه کنند. ولی در جاهایی هم که کارگزاری توجیه اقتصادی ندارد و تعداد بیمهشدهها و فعالیتهای کسبوکار کم است، شاید بهتر باشد فعالیت کارگزاری را متوقف کرد.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی ادامه داد: در کارگزاریها ظرفیتهای تخصصی و فنی فراهم است و محل رجوع مردم است و میتوان از این ظرفیت استفاده درست و واقعی کرد.
موسوی ادامه داد: در توسعه پوشش بیمه نیز هنوز جای کار زیادی وجود دارد. براساس برخی برآوردها بیش از ۵ میلیون نفر شاغل بیمه نشده در حوزه مشاغل فضای مجازی وجود دارند که کارگزاریها میتوانند بخشی از این رقم بزرگ را وارد مجموعه تأمیناجتماعی کنند. این اتفاق بزرگی هم برای تأمیناجتماعی و هم برای کارگزاریها خواهد بود.