رئیس سازمان ملی استاندارد ضمن بیان اینکه تا شهریور ۱۴۰۳ برای ارتقای استاندارد نیسان آبی فرصت دادهایم، در پاسخ به توقف تولید خودروهای غیراستاندارد در سال جاری گفت: اجازه دهید نوید توقف ندهم، بلکه امید اصلاح، بهبود، شکوفایی و تغییر رویه را بدهم.
به گزارش عقیق نیوز، مهدی اسلام پناه با بیان اینکه رتبه کشور در نظام استاندارد سازی جهانی در دو سال گذشته صعود داشته و به رتبه بیستم رسیدیم، اظهار کرد: نظام استاندارد سازی جهانی نظامی است که ۱۶۸ کشور دنیا به عضویت آن درآمدند و در دو سال گذشته طی دو مرحله صعود، ایران به رتبه بیستم ارتقاء پیدا کرده است. البته این رتبه در آسیا پنجم است. چهار کشور اول در آسیا شامل چین، ژاپن، کره جنوبی و هند است.
وی درباره مصوبات دو جلسه شورای عالی استاندارد که در سال جاری برگزار شده نیز گفت: از اهم این مصوبات عمل به تکلیف قانون هوای پاک توسط سازمان ملی استاندارد بوده است. سازمان ملی استاندارد شاید تنها دستگاهی که نمره مطلوب و قابل قبول صد درصدی در اجرای قانون هوای پاک داشته است. شش بند اصلی قانون بر عهده سازمان بوده که کاتالیست یا کالیبره بودن جایگاههای سوخت در معاینههای فنی یا خود استانداردسازی نفت گاز، نفت کوره و غیره مسائل بر زمین مانده بود. قانون هوای پاک سال ۱۳۹۶ تصویب شده بود و استاندارد سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ مصوبات و تکالیف قانونی را صد درصد اجرا کرد.
اسلام پناه ادامه داد: شورا در موارد دیگری مثل بحث کمفروشی هم مصوباتی داشت. بر همین اساس اواخر بهار ۱۴۰۱ عدد کم فروشی۴۱.۳۷ درصد، بود که به کمک مصوبات مربوط به خالص فروشی در شورای عالی استاندارد و پیش بسته بندی و بسته بندی، در آمار سه ماهه زمستان ۱۴۰۲، کم فروشی به ۱۷.۸ درصد کاهش پیدا کرده است.
این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه تایید نوع خودروها که اصطلاحا در ادبیات فنی به آن میگویند تیای دادن به خودروها، وظیفه سازمان ملی استاندارد است، گفت: دو سال گذشته تایید نوعها را به خودروها سه ساله داده میشد، اما در حال حاضر این موضوع به سه ماه تقلیل داده شده است. چون دلیلی ندارد که یک تاییدیهای را به یک واحد تولیدی بدهیم و بگوییم شما سه سال بعد دوباره برای تمدید اقدام کنید. با این کار هم توانستیم منابع زنجیره را مدیریت کنیم و این نظم پذیری را به خود واحد تولیدی بدهیم تا زنجیره تامین مشخص شود. به مرور به این رسیدیم که تعداد زیادی از خودروها سرشار از عیوب پرتکرار هستند. این در حالی است که ما اطمینان حاصل کنیم خودرو اگر آپشنال نیست، اما حداقلها را دارد. بنابراین به این جمع بندی رسیدیم که تعدادی از خودروهای سواری از مدار تولید خارج شود.
آیا خودروهای جدیدی از مدار تولید خارج میشوند؟
رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به توقف تولید پژو ۴۰۵، سمند، تیبا یک و دو، تصریح کرد: در دو سال گذشته یک عدد دو رقمی ابطال تعلیق و مجوز جدید را در تیای خودرو داشتیم، چون سبد وسیع است و آنچه که خیلی دیده میشود خودروهای پرتیراژ است، اما خودروهای کم تیراژ هم از نوع سواری، تجاری، سنگین و خودروهای کار زیاد است.
اسلام پناه در پاسخ به اینکه آیا امسال هم تولید خودروهای غیراستاندارد متوقف میشود؟ گفت: اجازه دهید نوید توقف ندهم، بلکه امید اصلاح، بهبود، شکوفایی و تغییر رویه را بدهم.
وی در پاسخ به اینکه آیا در حال حاضر با نظارت سازمان ملی استاندارد، همه خودروهایی که تولید میشود استاندارد ایمنی روز دنیا را دارد؟ تصریح کرد: تمام تلاش این نظام بر این است که این موضوع اطمینان حاصل کند. بحث این است که تولیدکننده باید مقررات فنی تولید و مقررات فنی نهادهایی که به تولید نظارت دارند را رعایت کند. اما گرفتار عارضهای هستیم که بنگاهها به استانداردهای داخلی هم پایبند نیستند. از طرف دیگر این موضوع بازیگران زیادی دارد که شاید بیرونیترین بازیگر در این منظومه سازمان ملی استاندارد باشد.
رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه مسئولیت کیفیت در وهله اول به عهده خود تولید کننده است، گفت: استانداردهای بین المللی دنیا، استانداردهای متعالی هستند. من اگر الان بگویم که ما آنها را رعایت میکنیم، مصرفکننده میگوید اگر رعایت میکنید پس این چیست که من مصرف میکنم؟ من باید آنچه که شرط عقل و انصاف است رعایت کنم و راستگو باشم و نمیتوانم در هر حوزهای ادعا کنم. برای مثال نرخ کیفیت صنایع غذایی در کشور از نگاه مردم مقبولیت بالای ۷۵ درصد دارد و در حال رقابت با دنیا است. بعضی از صنایعی که عموما مورد گله مردم است هم انتهای جدول هستند که نشان میدهد قضاوت، قضاوت درستی است.