صفحه اصلی > 2 و اجتماعی : افزایش ۵۰ تا ۷۰درصدی بارندگی در مهرماه

افزایش ۵۰ تا ۷۰درصدی بارندگی در مهرماه

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: افزایش ۵۰ تا ۷۰ درصدی میزان نزولات آسمانی در مهر ۱۴۰۲ نسبت به میانگین ۱۰ سال گذشته را پیش‌بینی می‌کنیم و تلاش ما برای هوشمندسازی سازمان مدیریت بحران به دلیل چنین موضوعاتی است؛ اگرچه اکنون این فرایند در مرحله اجرا قرار دارد.

به گزارش عقیق نیوز؛ محمدحسن نامی اظهارداشت: اکنون هوشمندسازی سازمان مدیریت بحران کشور در مرحله اجرا است البته مشکلی در این زمینه وجود دارد. ما یک ستاد هستیم و در ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران مصوبه سال ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی، به همه وزارتخانه‌ها ماموریت داده شده در زمان نیاز و برای انجام بهتر این فعالیت، همگی وارد عمل شوند.

وی به وجود ۲۴۳ کشور در جهان اشاره کرد که ۱۹۳ کشور آن عضو سازمان ملل متحد هستند و درباره شرایط اقلیمی گفت: ۴۴ کشور به دلیل محصوریت به خشکی راهی به آب ندارند اما ۶۷ کشور دارای سازمان‌های مستقل در بحران مانند کشور چین و روسیه با ایجاد وزارت شرایط اضطراری فعالیت‌های خود در زمان بحران را انجام می‌دهند؛ یعنی همه امکانات شامل ناوگان ترابری، هوایی و گروه‌های مهندسی سنگین را در اختیار دارند اما ایران چنین امکاناتی ندارد و در زمان بحران باید با اطلاع‌رسانی به نهادهای دیگر خدمات‌رسانی در حین بحران داشته باشد.

نامی افزود: حدود ۲۷ کشور فعالیت حوزه بحران در اختیار نیروهای مسلح و ۱۴ کشور جهان نیز در سطح معاون رئیس جمهوری است. در هر صورت با توجه به سختی این فعالیت، اگر هماهنگی حاصل نشود کار به خوبی پیش نخواهد رفت اما در مورد ایران؛ با وجود همه این موارد در بحران‌های گذشته به ویژه در دولت سیزدهم، خوب عمل کردیم و وظیفه خود را انجام داده‌ایم.

نامی اضافه کرد: از مجموعه مساحت کشور با یک میلیون و ۸۷۳ هزار و ۹۵۹ کیلومتر، ‌فقط سه استان شمالی به دلیل ارتفاعات البرز و یال عمود به ارتفاعات البرز با داشتن یک ماموریت مهم برای به دام انداختن ابرها، ‌در رتبه‌بندی آب و هوایی منطقه، کشور و جهان در رتبه مرطوب مانند اروپای غربی قرار دارند همچنین ارتفاعات زاگرس نقش بسیار مهمی در تنظیم آب و هوای کشور و منطقه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید