صفحه اصلی > 5 و اقتصادی : خودروی زوتی به بازار آمد

خودروی زوتی به بازار آمد

شرکت پارس‌خودرو طی مراسمی از محصول اختصاصی کراس اوور زوتی DL۵ رونمایی کرد.

به گزارش عقیق نیوز، زوتی DL۵ پارس خودرو با ۱۴۴ قدرت رسماً رونمایی شد. DL۵ قرار است با قوای محرکه توربو و گیربکس CVT اتوماتیک وارد بازار خودرو شود. زوتی DL۵ خودرویی است که شش سال از زمان رونمایی آن در بازار خودرو چین می‌گذرد. اما احتمالاً از اواخر امسال به عنوان محصولی جدید توسط پارس خودرو وارد و مونتاژ خواهد شد.

حدود سه ماه قبل بیش از ۳۰ دستگاه کراس‌اوور زوتی DL۵ وارد ایران شدند. این خودرو که در بازار چین با نام Zotye T۳۰۰ به فروش می‌رسد در ایران به عنوان زوتی DL۵ وارد و مونتاژ خواهد شد.

پارس‌خودرو برنامه دارد تا در فاز اول این کراس‌اوور را بصورت وارداتی در بازار ایران به فروش برساند. اما پس از عرضه اولیه شاهد تولید این خودرو چینی در پارس‌خودرو خواهیم بود.

اگر به گذشته برند Zotye در کشورمان بنگریم می‌بینیم که محصولات چشمگیری از این نشان در ایران حضور نداشتند. آریو یا همان زوتی Z۳۰۰ سدانی بود که در سایت سایپا ساوه (بُن رو) تولید شد و توانست کمی محبوبیت بدست آورد.

اما خودروهای دیگر زوتی مانند کوپا (زوتی T۶۰۰) که در ریگان خودرو تولید شد و دامای ایکس هفت (Domy X۷) یاران خودرو اروند هیچگاه به خوش اقبالی سایپا آریو نبودند.

برنامه تولید زوتی DL۵ پارس خودرو

زوتی DL۵ پس از شش سال نخستین محصول مستقل در پارس خودرو به شمار می‌رود. در حقیقت محصولات تولیدی این خودروساز همگی متعلق به سایپا بودند. اما زوتی DL۵ اولین خودرویی است که پارس خودرو مالک آن است و از طریق این شرکت به بازار عرضه خواهد شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در زمان رونمایی از این خودرو نکته مهمی را درباره نام آن بیان کرد. به بیان وی، از آنجایی که تمامی مجوزهای استاندارد اروپایی زوتی DL۵ با همین نام اخذ شد، این کراس اوور با همین برند و نام هم در بازار خودرو ایران عرضه می‌شود.

مسئولین پارس خودرو همچنین بیان کردند که رونمایی‌های دیگری از محصولات جدید را تا پایان سال جاری انجام خواهند داد.

در حال حاضر بیش از هزار دستگاه زوتی DL۵ پارس خودرو در گمرک کشورمان وجود دارد. برخی از این تعداد خودرو در هفته‌های قبل از گمرک ترخیص شدند و این روند همچنان ادامه دارد. البته بیش از هفت هزار دستگاه دیگر از این کراس اوور چینی در راه ورود به ایران هستند.

«شاهسواری»، مدیر این پروژه در پارس خودرو هم در مراسم رونمایی از این کراس‌اوور چینی اعلام کرد که بیش از ۲ هزار دستگاه زوتی DL۵ پارس خودرو در حال حمل به سمت گمرکات ایران هستند. وی از دولت درخواست کمک کرد تا تعهدات ارزی این شرکت به نحو احسن انجام شود.

برنامه واردات پارس خودرو درباره زوتی DL۵ حدود ده هزار دستگاه است. اما پیش‌تر اعلام شد که پس از اتمام برنامه واردات این خودرو، تولید زوتی DL۵ در پارس خودرو ادامه خواهد داشت.

فیس لیفت زوتی DL۵ پارس خودرو

مدیر عامل پارس‌خودرو پیش از رونمایی از این کراس‌اوور چینی خبر از تغییر چهره آن داد. به بیان وی، در آینده‌ای نزدیک فیس لیفت زوتی DL۵ پارس خودرو وارد فاز تجاری خواهد شد.

از همین رو، احتمالاً پس از فروش و عرضه نسخه‌های اولیه این خودرو، نمونه فیس لیفت آن را در خیابان‌ها مشاهده خواهیم کرد. در تصویری که از نسخه فیس لیفت این محصول به نمایش درآمد، تغییرات عمده در چهره این خودرو مربوط به بخش جلو آن است.

مشخصات فنی زوتی DL۵ پارس خودرو

زوتی DL۵ پارس خودرو با دو قوای محرکه تنفس طبیعی و توربو در بازار خودرو چین به فروش می‌رسد. خوشبختانه نسخه‌ای که از این کراس اوور وارد ایران شد مجهز به موتور توربو است.

این موتور با حجم دقیق ۱۴۹۹ سی‌سی قدرتی برابر با ۱۴۴ اسب بخار (۱۰۶ کیلووات) در ۵۶۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌دهد.

گشتاور این قوای محرکه نیز ۲۱۵ نیوتن‌متر است که در میان دورهای ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ بهترین عملکرد خود را به نمایش می‌گذارد. توان و گشتاور این موتور توربو ۱.۵ لیتری نیز از طریق گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

البته نه تنها با موتور جدیدی در این خودرو رو به رو نیستیم، بلکه باید گفت که این موتور حتی استانداردهای روز دنیا را هم پاس نکرد.

طول، عرض و ارتفاع این کراس‌اوور چینی برابر است با ۴۴۰۵×۱۸۳۰×۱۶۶۵ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز به ۲۶۱۰ میلیمتر می‌رسد.

زوتی DL۵ پارس خودرو آخرین بار در سال ۲۰۱۹ با گارانتی ۳ ساله یا ۱۰۰ هزار کیلومتری به فروش می‌رسید.

موتور غیراستاندارد زوتی DL۵ پارس خودرو

براساس اطلاعات منابع چینی، این موتور که با استاندارد National V چین (سطح ۵) تولید می‌شد، یکی از دلایل پایان فروش زوتی T۳۰۰ در چین بود.

اردیبهشت ماه امسال وزارت محیط‌زیست چین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مهلتی دو ماهه برای خودروهایی که استاندارد National VI (سطح ۶) می‌دهد تا الزامات جدید را پاس کنند.

وزارت محیط زیست این کشور رسماً اعلام کرد که چین نسخه به‌روز استانداردهای آلایندگی خودروها را در سراسر کشور از اول جولای (تیر- مرداد امسال) اجرا خواهد کرد. این وزراتخانه خودروسازان را تحت فشار قرار می‌دهد تا موجودی مدل‌های قدیمی خود را قبل از اجرایی شدن قوانین جدید پاک کنند!

براساس بیانیه وزارت محیط زیست این کشور، تولید، واردات و فروش خودروهایی را که با استانداردهای ملی National VI مطابقت ندارند، ممنوع خواهد کرد. این استاندارد شامل الزامات سخت‌گیرانه‌تر در مورد آلاینده‌ها از جمله مونوکسیدکربن خودروهای بنزینی و گازسوز است.

پس از اعلام این تصمیم جدید، انجمن فروشندگان خودرو در چین مهلت بیشتری برای فروش خودروهای غیراستاندارد طلب کردند. این انجمن اعلام کرد که بیش از ۲ میلیون خودرو در چین وجود دارد که نمی‌توانند استانداردهای جدید را پاس کنند. یکی از الزامات استاندارد جدید آلایندگی در چین تست RDE یا Real Driving Emissions (به معنای تست آلودگی خودرو در زمان حرکت واقعی) است. این تست تا پیش از قوانین جدید اجرایی نمی‌شد.

حال سوال این است که زوتی DL۵ پارس خودرو از آنجایی که نمی‌تواند استانداردهای جدید چین را پاس کند، چطور به عنوان محصولی جدید استانداردهای ایران را پشت‌سر گذاشت؟

امکانات زوتی DL۵ پارس خودرو

این کراس اوور پارس خودرو از امکانات بسیار زیادی برخوردار نیست. از جمله آپشن‌های زوتی DL۵ می‌توان به کروز کنترل، کلید کنترل خودرو در شرایط برفی، فرمان برقی، روکش چرمی فرمان، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، ورود و استارت بدون کلید (استارت دکمه‌ای) و دوربین دید عقب اشاره کرد.

زوتی DL۵ فقط به دو ایربگ راننده و سرنشین کناری مجهز است. کامپیوتر سفری، تریم چرمی صندلی‌ها، سامانه‌های کنترل حرکت خودرو در سرازیری و سربالایی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، آیینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن، چراغ‌های هالوژنی، هشدار ترمز اضطراری و سنسور پارک عقب هم از جمله آپشن‌های کاتالوگی این خودرو هستند.

ترمزهای دیسکی (خنک‌شونده در جلو)، تایرهای ۲۱۵/۵۵ با رینگ‌های ۱۷ اینچی، ترمزهای ABS و EBD، کنترل فشار باد تایرها و هشدار باز بودن کمربند ایمنی راننده اشاره کرد.

تنها بخشی که می‌توان آن را جذاب توصیف کرد، نمایشگر ۸ اینچی لمسی داشبورد است. این نمایشگر بخش مالتی مدیا، صدای سیستم صوتی را از تنها ۲ بلندگو به سرنشینان منتقل می‌کند.

لازم به ذکر است که سنسور جلو در این کراس اوور وجود ندارد و راننده بدون وجود دوربین دید عقب، فقط با اتکا به سنسورها مجبور به پارک این خودرو است.

دیدگاهتان را بنویسید