صفحه اصلی > 5 و اقتصادی : ماسوله ثبت‌جهانی نشد

ماسوله ثبت‌جهانی نشد

پرونده «منظر فرهنگی ماسوله» با مخالفت ایکوموس، رأی یونسکو را برای ثبت جهانی نگرفت و برگشت خورد و فرصت دیگری به ایران داده شد تا پس از رفع نواقص، این پرونده بازبینی شود.

به گزارش عقیق نیوز، بر اساس اعلام ایکوموس پرونده ماسوله برای ثبت جهانی نقص‌هایی دارد و به ایران فرصت دیگری داده شد تا این نقص‌ها برطرف شود.

در جریان بررسی این پرونده، وطن‌دوست نماینده میراث فرهنگی ایران در یونسکو در دفاع از این پرونده از ایکوموس دعوت کرد به ایران و ماسوله سفر کند و مدارک و مستندات را از نزدیک مشاهده کند.

وطن‌دوست گفت: ایران مدارک زیادی فرستاده است و پیش از این هم ایکوموس رضایت خود را از مدیریت و حفاظت ماسوله اعلام کرده بود.

منظر فرهنگی ماسوله از سال ۲۰۰۷ میلادی در «فهرست در انتظار» میراث جهانی یونسکو قرار داشت و با اقدامات صورت گرفته برای استانداردسازی این شهر در سالهای اخیر، پرونده پیشنهادی «منظر فرهنگی ماسوله» در سال ۱۴۰۰ به دبیرخانه مرکز میراث جهانی یونسکو فرستاده شد تا در اجلاس ۲۰۲۳ بررسی شود.

در تابستان ۱۴۰۱ هم شورای جهانی بافت‌ها و بناهای تاریخی (ایکوموس)، ارزیابی میدانی پرونده ماسوله را انجام داد و نظر مثبت ارزیابیها اعلام شد.

با وجود مثبت اعلام شدن ارزیابی های اولیه، در شهریورماه ۱۴۰۲ و چند هفته پیش از آغاز چهل‌ و پنجمین کمیته میراث جهانی یونسکو، گزارشی منسوب به شورای جهانی بافت‌ها و بناهای تاریخی (ایکوموس)، بازوی مشورتی یونسکو در پرونده‌های ثبت جهانی میراث فرهنگی منتشر شد که نوشته بود ماسوله ظرفیت ثبت جهانی دارد، اما پرونده تدوین‌شده آن که دوسال پیش به یونسکو تحویل داده شد، ایرادات اساسی دارد و به همین علت ایکوموس درخواست رد پرونده ثبت جهانی ماسوله را داد.

قرار است ایران با رفع نواقص ، دوباره ثبت جهانی «منظر فرهنگی ماسوله» را به نشست‌های بعدی کمیته میراث جهانی یونسکو بفرستد تا درباره آن تصمیم‌گیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید