صفحه اصلی > 3 و بین‌الملل : محبوبیت حماس در میان شهروندان سعودی

محبوبیت حماس در میان شهروندان سعودی

یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که ۹۶درصد سعودی‌ها معتقدند کشورهای عربی باید همه روابط خود را با اسرائیل برای اعتراض به جنگ غزه قطع کنند. همچنین ۴۰درصد از سعودی‌ها نگرش مثبتی نسبت به حماس ابراز کردند؛ درحالی‌که در نظرسنجی چند ماه قبل از شروع جنگ، ۱۰درصد نگرش مثبت داشتند. همزمان با انتشار نتایج این نظرسنجی نیز قطعنامه‌ای در شورای امنیت به تصویب رسید.

به گزارش عقیق نیوز؛ یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که ۹۶درصد سعودی‌ها معتقدند که کشورهای عربی باید همه روابط خود را با اسرائیل برای اعتراض به جنگ غزه قطع کنند و این چالشی مهم برای فشار دولت بایدن بر عربستان برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل است. «ویویان نریم» در گزارش ۲۲دسامبر در نیویورک‌تایمز نوشت، بر اساس این نظرسنجی، ۴۰درصد از سعودی‌ها نگرش مثبتی نسبت به حماس ابراز کردند؛ درحالی‌که در نظرسنجی چند ماه قبل از شروع جنگ، ۱۰درصد از سعودی‌ها نگرش مثبت داشتند.

تنها ۱۶ درصد از سعودی‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کردند گفتند که حماس باید از درخواست برای نابودی اسرائیل دست بردارد تا ایجاد دولت‌های فلسطینی و اسرائیلی در کنار هم پذیرفته شود؛ این همان «راه‌حل دو کشوری» برای مناقشه‌ای است که دولت سعودی علنا از آن حمایت می‌کند. این نظرسنجی که توسط «موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» (یک سازمان تحقیقاتی عموما حامی اسرائیل) انجام شد، از ۱۴نوامبر تا ۶دسامبر از ۱۰۰۰سعودی نظرسنجی کرد. درحالی‌که عربستان سعودی طی هشت سال گذشته خودکامه‌تر شده است، اما تحلیلگران می‌گویند که محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی همچنان باید افکار عمومی را در حین سنجش تصمیم‌ها در نظر بگیرد.

قبل از جنگ – زمانی که به نظر می رسید تلاش‌های آمریکا برای دستیابی به توافق «عادی‌سازی» عربستان و اسرائیل در حال افزایش است- تحلیلگران سیاسی آمریکایی، مقامات آمریکایی و برخی مقامات سعودی تاکید کرده بودند که سعودی‌های جوان‌تر کمتر از نسل‌های قبلی به موضوع فلسطین اهمیت می‌دهند و بنابراین ممکن است بیشتر از ایده روابط با اسرائیل پیروی کنند.

با توجه به فقدان نظرسنجی منظم و قابل اعتماد در عربستان سعودی – و با توجه به فضای ترس ایجادشده به‌دلیل تعمیق سطح سرکوب سیاسی در دوره شاهزاده محمد- مشخص نیست که این تا چه حد درست است. از زمان شروع جنگ در غزه، حمایت صریح از آرمان فلسطین و ضدیت با اسرائیل در میان سعودی‌ها در تمام سنین گسترده بوده است. دیدگاه‌های مثبت از حماس که این نظرسنجی نشان داد قابل توجه است؛ زیرا شهروندان سعودی به‌دلیل همدردی با حماس که حملات ۷اکتبر به اسرائیل را آغاز کرد، ممکن است تحت پیگرد قانونی قرار گیرند. در ماه سپتامبر، کمی قبل از شروع جنگ، شاهزاده محمد در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که مذاکرات بین مقامات سعودی و آمریکایی «هر روز» به توافقی نزدیک می‌شود که در آن عربستان «برای اولین‌بار دولت اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد.» مقامات سعودی در ازای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، خواستار امتیازاتی در زمینه دسترسی به فناوری هسته‌ای و تضمین‌های امنیتی از سوی آمریکا هستند.

نظرسنجی موسسه واشنگتن نشان داد که ۹۵درصد سعودی‌ها باور ندارند که حماس در حملات خود غیرنظامیان را کشته باشد. نزد اعراب آنچه نسبتا رایج است این باور است که گزارش‌های مربوط به کشته شدن غیرنظامیان تبلیغات اسرائیل است. در مقابل، تمرکز اکثر سعودی‌ها و دیگر اعراب محاصره غزه توسط ارتش اسرائیل بوده است، از جمله بمباران‌هایی که یکی از شدیدترین بمباران‌های قرن حاضر بوده و به گفته مقامات بهداشتی در غزه، حدود ۲۰هزار فلسطینی را روانه دیار ابد کرده است.

در این نظرسنجی، ۸۷درصد از سعودی‌ها گفتند که جنگ نشان داده است که «اسرائیل آن‌قدر ضعیف و در داخل دوپاره است که می‌توان آن را شکست داد.» فقط ۵درصد موافق بودند که سعودی‌ها باید «به یهودیان جهان احترام بیشتری نشان دهند و روابط خود را با آنها بهبود بخشند.» با این حال، این نظرسنجی نشان داد که اکثریت سعودی‌ها از راه‌حل سیاسی برای مناقشه اسرائیل و فلسطین به جای رویکرد نظامی حمایت می کنند. سه‌چهارم گفتند که از ایده تلاش دیپلماتیک عربی برای برقراری صلح بین دو طرف حمایت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید