رضامراد صحرایی در همایش ملی تقدیر از شوراهای آموزش و پرورش برتر سراسر کشور که با حضور وزیر کشور برگزار شد، گفت: برخی به جای آنکه امید را ببینند، اعلام کردند، میانگین معدل رشته علوم انسانی ۸.۷۵ است؛ آیا این معدل حاصل عملکرد دولت دو ساله است؟ این معدل پایه دوازدهم است و شفاف به مردم گفتیم “این وضعیت آموزش کشور در دولتی است که آن را تحویل گرفتیم.”
به گزارش عقیق نیوز؛ وزیر آموزش و پرورش افزود: وضعیت واقعی معدل دانشآموزان کشور به گونهای دیگر است که آن را بیان میکنم ؛ در دوره ابتدایی، ارزشیابی توصیفی است و معدل نداریم، در دوره متوسطه اول معدل پایه هفتم ۱۶.۹۴، پایه هشتم ۱۶.۸۵ و پایه نهم ۱۶.۸۹ است. در پایه دهم معدل دانشآموزان رشته تجربی ۱۵.۶۲، رشته ریاضی ۱۶.۹، علوم انسانی ۱۳.۸۴ و علوم و معارف اسلامی ۱۵.۸۴ است. در پایه یازدهم معدل دانشآموزان رشته ریاضی ۱۵، تجربی ۱۵.۶۱، علوم انسانی ۱۳.۸۸ و معارف اسلامی ۱۵.۱۶ است، این موارد که معدل کل است، نمرات واقعی دانشآموزان کشور است و ماجرای معدل کتبی تفاوتهایی دارد.
وی ادامه داد: چرا افرادی که نسبت به معدل پایه دوازدهم که ضریب ۴۰ درصدی قطعی در کنکور دارد، دغدغهمند هستند وقتی فقط کنکور به تنهایی سهم داشت و میانگین دروس تخصصی داوطلبان کنکور در رشته ریاضی فیزیک کمتر از ۱۰ درصد بود حساس نبودند، هماکنون معدل ۱۱.۵ از ۲۰ یعنی ۵۷.۷ از ۱۰۰ درصد و تأثیر مستقیم در راهیابی به دانشگاه.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رئیس جمهور نسبت به معدل دانشآموزان حساس هستند و چندین جلسه درباره معدل برگزار کردند، افزود: کدام رئیس جمهوری این رفتار پدرانگی را دارد؟.
کاهش نمرات امتحانات نهایی در خرداد ۱۴۰۳ هم تکرار میشود
صحرایی ادامه داد: خرداد سال آینده علاوه بر پایه دوازدهم در پایههای دهم و یازدهم امتحانات نهایی برگزار میشود، حتماً در امتحانات نهایی کاهش نمره خواهیم داشت؛ نمیخواهیم با مردم دو رو باشیم در حالی که میتوانستم به جای معدل کتبی معدل کل را منتشر کنیم اما معدل کتبی برای راهیابی به دانشگاه تأثیر دارد.
وی افزود: نهضت ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش به راه افتاده است، مدرسه دالان اشتغال و زندگی است نه صرفاً دالان دانش و تا پایان برنامه هفتم توسعه باید ۵۰ درصد دانشآموزان به هنرستان بروند. بنابراین نیاز است ۱۵۰۰ هنرستان جدید بسازیم، اما مهمتر از آن هنرستانهای جوار و قلب صنایع است، در برخی استانها هنرستان دریایی، بهداشت و درمان و کشاورزی داریم همچنین باید بتوانیم رشتههای هنرستانی را در زمان بندی مناسب تغییر دهیم تا به نیاز روز کشور پاسخ دهیم.
تقویت مدارس دولتی و ارتقای کیفیت سیاست راهبردی سال آینده
وزیر آموزش و پرورش گفت: سال آینده سیاست ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی را دنبال میکنیم، مدارس دولتی برای ما اصل هستند براین اساس تنوع مدارس کاهش پیدا میکند، کیفیت معلمان افزایش و همچنین آزمون هماهنگ ملی در پایان پایه ششم و نهم برگزار میشود، در بحث کیفیت آموزش با مردم شریف ایران تعارف و پنهان کاری نداریم.
صحرایی ادامه داد: امید را در کشور برجسته کنیم، ایران در دولت آقای رئیسی به کارگاه مدرسهسازی تبدیل و ۵ هزار مدرسه در دو سال ساخته شد، در شرایطی که بسیاری از پروژههای آموزشی به مدت ۱۵، ۱۰ و ۷ سال ناتمام باقی مانده بود، آیا باید امید را نشان دهیم یا کمبود یک مدرسه که البته آن هم دغدغه آموزش و پرورش و شخص رئیس جمهور است همچنین تا پایان سال ۹۵۰ مدرسه جدید در کشور میسازیم.
بنا براین گزارش؛ اعلام رسمی آمار معدل نمرات نهایی؛ با وجود تمام تحلیل ها موضوعی پنهان و اما بسیار مهم و استراتژیک برای نظام آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت کشور را به خوبی و صادقانه آشکار کرد و آن تغییر رویکرد گذشته و یک تغییر مسیر برای آموزش و پرورش ایران اسلامی است.