سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه ما کنکور ۴ ساعته را درست نمیدانیم و معتقدیم که باید کنکور حذف شود، گفت: بر اساس آمار مرکز پژوهشهای مجلس از کنکور مجلس ۵۳ درصد پذیرفته شده در کنکور از دهکهای بالا هستند.
به گزارش عقیق نیوز؛ احسان عظیمی راد، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه جریان که از شبکه یک سیما پخش شد، بیان کرد: در ابتدا درباره مصویه سه سوال اساسی وجود دارد، شورای عالی نهاد سیاستگذاری در حوزه علم و فرهنگ است، چرا به چنین موضوعی جزئی ورود شده است که به عنوان قانون شده است. از طرفی دکتر خسروپناه در دیدار با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت که آقای لاریجانی در نامهای که به رهبری داشتند، ایشان فرمودند که ما ورود کنیم. در حالی که نامه درباره تبلیغات کنکور بود و در نامه عنوان شده است که شورا به مسئله ورود و اظهار نظر کند. حال چرا به این مسئله ورود کرده است؟
وی ادامه داد: از طرفی عنوان می شود که وقتی مجلس قانونی را دارد، شورا ورود نمیکند، حال چرا وقتی مجلس در سال های ۸۶ و ۹۵ قانون دارد، شورا ورود میکند؟ قانون مجلس تاثیر مثبت معدل را مدنظر داشت.
عظیمی راد اضافه کرد: نحوه رسیدن اعضای شورا به این مصوبه جای سوال دارد؟ ما نحوه رسیدن به این مصوبه را نقد داریم. آقای سوزنچی گفته که همه ذینفعان دعوت کردیم و موسسات کنکوری حضور داشتند و نظر دادند. چرا موسسات کنکوری باید در این باره نظر بدهند. اساتید دانشگاه و دانشجویان چه نقشی داشتند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در زمانی که مصوبه تصویب شده است دوران کرونا بود و اعضای شورا در جلسه حضور نمی یافتند، بنابراین عدهای معتقدند که این مصوبه شورا نیست و بلکه مصوبه دبیرخانه است. لازم است که این شبهه برطرف شود.
در ادامه ابراهیم سوزنچی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این برنامه اظهار کرد: ما میخواهیم بحثی داشته باشیم که به خانوادهها و دانشآموزان کمک کنیم انشاءلله در این زمینه شفافسازی کنیم. اینکه ایشان دغدغه عدالت دارند خیلی جای تقدیر دارند اما ایشان در دوره جدید وارد مجلس شدهاند و شاید در جریان بحثها و مذاکرات قبلی نباشند.
وی ادامه داد: برخی از اعضای شورای عالی با حکم رهبری منصوب میشوند وظایفشان شفاف شده است، این شورا در زمان امام(ره) تشکیل شد و با حمایتهای مقام معظم رهبری که رئیس جمهور بودند قوت گرفت.
سوزنچی افزود: در سال ۹۸ به عنوان معاون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شدم، دو سال کار کردیم. بند بند و خط به خط مصوبه را بنده نوشتم. در سال ۱۴۰۰ بنده عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شدم. اما ماجرا ادامه داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نه دوست داریم و نه تمایل داریم موضوع را به سمت هزینه از اعتبار مقام معظم رهبری ببریم و اینکه ایشان نامه دادند یا نه. اگر سابقه ورود شورا به موضوع کنکور مدنظر است، شورای عالی زمانی که ستاد انقلاب فرهنگی بود به به موضوع کنکور ورود کرده بود و در سال ۶۷ کمیته برای برگزاری آزمون را شورا تشکیل داد که درباره ضریب دروس نظر میداد. مصوبات زیادی داریم که این را تصریح میکند. سهمیهها و بسیاری از موضوعات مربوط به سنجش و پذیرش کار شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.
وی ادامه داد: در ادامه در سال ۸۶ مجلس به موضوع کنکور ورود میکند. که موسوم به قانون جذب کنکور است. اینکه کنکور برداشته شود و هر سال ۲۵ درصد سوابق تحصیلی اثرگذار شود تا اینکه کنکور ۱۰۰ درصد حذف شود اما این قانون اجرا نشد. از سال ۸۶ تنها چهار تا ۱۵ درصد تاثیر معدل عملیاتی شد اما در نهایت ماندگار نماند. در ادامه مجلس در سال ۹۲ قانون سنجش و پذیرش را نیز مصوب کرد و شورای سنجش و پذیرش را ایجاد کرد تا درباره تاثیر معدل تصمیم گیری کند.
سوزنچی اضافه کرد: بر اساس این قانون باید تاثیر معدل ۲۵ درصد قطعی میرسید تا اینکه در نهایت به ۸۵ درصد برسد. این قانون را شورا نگهبان رد کرد. شورای نگهبان نامهای خطاب به نمایندگان نوشت که از این وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی است. سپس مجلس قانون خود را اصلاح میکند و ماده ۴ به این قانون اضافه میشود مبنی بر اینکه شورای سنجش و پذیرش باید مصوبات شورا مدنظر داشته باشد. در ادامه مدام یک سال قطعی و یک سال مثبت بود اما هر سال که شورای سنجش میخواست قطعی کند سر و صدا ایجاد میشد. در نهایت شورا دید که قانون مجلس اجرا نمیشود، بنابراین این مصوبه را به تصویب رساند.
وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰(دوران کرونا) نیز جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار میشد و تعدادی از اعضا به صورت مجازی حضور مییافتند و مابقی اعضا با ماسک و با فاصله در جلسه حضور داشتند در ادامه هم جلسات با حضور اعضا و با ماسک برگزار میشد بنابراین این مصوبه با نظر و رای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است.
سوزنچی در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسید مصوبات شورای عالی امنیت ملی به امضای مقام معظم رهبری میرسد، آیا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اینگونه است، گفت: مقام معظم رهبری این موضوع را به رئیس جمهور تقویض کردهاند که مصوبات را امضاء کند.
در ادامه عظیمی راد، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در سال ۹۵ تاثیر مثبت را تصویب کرده است که میتوانست ادامه داشته باشد اما شورا در ۱۴۰۰ به موضوع ورود کرد. در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به سیاستهای کلی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری اشاره شده است اما در این سیاستها موضوع علاقه دانش آموزان برای ادامه تحصیل نیز مورد تاکید است که به نظر میرسد مورد غفلت شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.
وی گفت: در ماده ۶ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع همترازی را مورد اشاره قرار گرفته است؛ آیا اعضا فکر کرده بودند که همترازی امکانپذیر نیست. ما معتقدیم که همترازی امکانپذیر نیست و رعایت نکردن همترازی مبنای ناعدالتی شده است.
عظیمی راد با اشاره به سهم معدل سه پایه تحصیلی دهم تا دوازدهم در کنکور بیان کرد: این امر باعث شده که استرس بچهها افزایش پیدا کند در حالی که یکی از اهداف مصوبه کاهش استرس عنوان میشود البته ما کنکور ۴ ساعته را درست نمیدانیم و معتقدیم که باید کنکور حذف شود. بر اساس آمار مرکز پژوهشهای مجلس از کنکور مجلس ۵۳ درصد پذیرفته شده در کنکور از دهکهای بالا هستند و تنها سه درصد دهک پایین هستند. با وجود امتحانات نهایی در سه گروه آزمایشی به جای یک کنکور ۱۲۰ کنکور برگزار میکنیم که باعث افزایش استرس شده است.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: با این مصوبه مافیا را کاهش ندادیم اگر موسسه تست داشتیم الان دنبال موسسه امتحانات نهایی است. برای سه سال تحصلیی کتابها و موسسات وجود دارد. از طرفی اثر مثبت یعنی اینکه اگر به معلم و مدرسه اهمیت میدهد اثرش را در کنکور می بیند. کسی که نمره خوب ندارد اثری ندارد. الان بر عقلانیت محوری تاکید دارند، در حالی که نمره محوری شده است.
قانون مجلس به خاطر حاشیهسازیها از سال ۸۵ اجرایی نمی شد
سوزنچی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به سابقه تاثیر قطعی گفت: تاثیر قطعی معدل از سال ۸۵ شروع شد، ۸۵ تاثیر معدل مثبت به عنوان درس عمومی با ضریب ۲، در سال ۸۶ تاثیر قطعی ۱۵ درصد، در ۹۰ تا ۹۲ تاثیر مثبت ۲۵ درصد، در سال های ۹۳ و ۹۴ بعد از تصویب مجلس تاثیر قطعی ۲۵ درصد بود. اما در سال ۹۵ قانون جدیدی تصویب شد و در سال ۹۵ تاثیر مثبت و قرار شد سالهای آینده تاثیر معدل با بررسی صورت گیرد. در سال ۹۸ شورای سنجش و پذیرش گفت که تاثیر قطعی باشد، دوباره شلوغ شد که تاثیر مثبت شد. قانون مجلس به خاطر حاشیهسازیها از سال ۸۵ اجرایی نمیشد ولی شورای عالی انقلاب فرهنگی میگوید چرا این تصمیم اجرا نمیشود. ما محکم ایستادیم و اجرا شد.
وی ادامه داد: این مصوبه را داشتیم که دولت تغییر کرد، شهید رئیسی در زمان مصوبه اولیه رئیس قوه قضاییه بودند، در جلسات حضور داشتند عدهای(به غلط) به شهید رئیسی گفتند که شما را فریب دادهاند اما با رئیس جمهور وقت مدام جلسه داشتیم تا اینکه ایشان قانع شدند و بعد از وزیر ایشان مصوبه را اجرا کرد. حالا دولت عوض شده باز هم عده ای دنبال تغییر هستند ما هم به توضیح دادن ادامه میدهیم.
سوزنچی گفت: مصوبه اولیهای که نوشتیم شامل تاثیر قطعی پایه ۱۱ و ۱۲ داشتیم، جلسات متعدد با رئیس سازمان سنجش داشتیم که به خاطر سهمیهها که مصوبه مجلس است، بود. وقتی متن اولیه را در شورای عالی ارائه دادیم فقط پایه ۱۲ تصویب شد. بعد که دولت شهید رئیسی روی کار آمد هر سه پایه پیشنهاد دادند و اتفاقا هم مصوب شد.
وی افزود: تا قبل از این مصوبه امتحانات تقلب اتفاق میافتاد سوالات لو میرفت و برخی مدرسههای غیرانتفاعی سوالات را میخردیدند و در اختیار دانش آموزان قرار میدادند. تعداد زیادی معدل بالا داشتیم که تاثیر مثبت در کنکور داشت. در سال ۹۸ مطالعهای داشتیم. ۸۵ درصد از دهکهای بالا در کنکور قبول میشدند چون ۲۵ تاثیر مثبت معدل جلو بودند. با مصوبه ما ۵۶ درصد از دهکهای بالا هستند. آمار قبولی در دانشگاه شریف نشان میدهد که از ۸۵ درصد دهک بالای اقتصادی به ۶۰ درصد از دهک بالای اقتصادی کاهش یافته است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: این مصوبه دغدغه منطقه محروم را دارد و عدالت در سنجش بیشتر شده است. سوال کنکوری در ۴ ساعت از ترکیب سه پایه تحصیلی طرح میشد که سوالات را پیچیده میکرد. حال این سوال مطرح است که کنکور سختتر است یا سوال از کتاب درسی که دانش آموز برای خواندن آن وقت کافی دارد؟
دکتر عظیمی راد، سخنگوی آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در کنکور در دهکها رشد داریم اما باید بدانیم رتبههای سه هزار به مبنای عدالت نیست. اکثرا بچههای مدارس سمپاد و نمونه دولتی هستند. تفاوت معدل در مدارس سمپاد بین ۱۵ تا ۱۷، در مدارس نمونه دولتی بین ۱۲ تا ۱۶ و در مدارس دولتی بین ۷ تا ۱۲ است. بنابراین در مدارس دولتی بی عدالتی وجود دارد.
وی در انتقاد به امتحانات نهایی گفت: زیرساختهای لازم برای چاپ سوالات وجود ندارد، اینکه می گویید تقلب نمی شود مگر در مدارس دوربین وجود دارد که نظارت صورت گیرد. یکی از اهداف اصلی ناظر بر این بود که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شود. اختلاف زیاد است، توجهی به عدالت نیست. کیفیت آموزشی بسیار مهم است اما کیفیت پرورشی فدا شده است تربیت چند ساحتی باید مدنظر میبود اما این اتفاق نیفتاده است. پیشنهاد ما این است که مصوبه لغو شود و تاثیر مثبت بدهیم. اگر میخواهید اصلاح کنید باید به سمت توجه به مناطق محروم برود.
سوزنچی، عضو شورای انقلاب فرهنگی در ادامه عنوان کرد: انتظار داریم که سوابق و قوانین را بیشتر را مطالعه می کردید. اگر قانون اساسی را قبول دارید که قطعا این طور است، شورای نگهبان گفته که شورای عالی انقلاب فرهنگی ملاک تصمیم گیری برای است. ارجاع موضوع به نامه رهبری ندهید. اتفاقا می خواستیم که کار جلو نرود از رهبری استعلام شود. در ابتدای تصویب مصوبه آقای دکتر خسروپناه نبودند. بنده مصوبه نوشتم دکتر عاملی دبیر بودند یکبار از این نامه هزینه نکردیم. اصلا احتیاجی به نامه نبوده است. ما بدون نامه کار را جلو بردیم.
وی ادامه داد: عدالت در پذیرش نیز داریم چراکه منطقه محروم است با منطقه خود مقایسه می شود. اینها با تهران مقایسه نمی شود. قرار است در ادامه سهمیه های کنکور اصلاح شوند، پیشنهاد این است که دهکی یا استانی کنیم قرار است بررسی شود.
سوزنچی اضافه کرد: درست می گویید که با موسسات کنکوری جلسه گذاشتیم با اندیشکده ها، استادان و صاحبنظران جلسه گذاشتیم. می دانید چرا استعدادهای برتر سمپادی در کنکور بهتر پذیرفته می شوند چون با همان آزمونی که وارد این مدارس می شدند، وارد دانشگاه نیز می شدند. الان شرایط به گونه ای شده که افراد سخت کوش وارد دانشگاه ها و رشته های بهتر می شوند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: عدالت در سهیمه هاست که اتفاقا مصوبه مجلس است، باید این موضوع را مدنظر قرار دهید. موضوع سهیمه ها را تبصره ماده نود قانون پنجم توسعه تحت تاثیر قرار داد و آن اختصاص سهمیه ۵ درصد مازاد بر ظرفیت به افراد خاص بوده است که تصریح شده است که در صورتی که سهمیه ۲۵ درصدی خانواده شهدا و ایثارگر پر نشود از این سهمیه ۵ درصد پر شود در حالی که پیش از باقیمانده سهمیه ۲۵ درصد با دانش آموزان عادی پر می شد.