صفحه اصلی > 4 و اقتصادی : رکود در بازار خودروهای وارداتی

رکود در بازار خودروهای وارداتی

بازار خودروهای وارداتی با اینکه افزایش ۴۰ درصدی قیمت ها را نسبت به سال گذشته تجربه کرده اما به دلیل کاهش تقاضا و ثبات نسبی ایجاد شده در نرخ ها در بازار غیررسمی ارز همچنان در رکود است.

به گزارش عقیق نیوز، تصویب آیین‌نامه واردات خودرو در هیات وزیران و ابلاغ آن از سوی معاون اول رئیس‌جمهور در خردادماه امسال، فرش قرمزی برای ورود خودروهای خارجی به کشور بود زیرا به دلیل مشخص نبودن آیین نامه مربوط به قانون بودجه، واردات خودرو عملا متوقف شده بود.

تعرفه خودروهای وارداتی در قانون بودجه امسال حدود ۱۰۰ درصد پیش بینی شده بود که در مجلس با ۶۰ درصد آن موافقت شد و در نهایت شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با نظر دولت دوباره این رقم را به ۱۰۰ درصد بازگرداند اما پس از کش و قوس در نهایت دولت تعرفه های خودروهای وارداتی را از ۲۰ تا ۱۹۰ درصد اعلام کرد که افت تعرفه ای را به همراه داشته است.

بر اساس قانون بودجه امسال، بانک مرکزی مکلف است حداقل ۲ میلیارد یورو از محل اجزاء (۱) و (۲) بند «الف» ماده ۱۱ قانون برنامه هفتم پیشرفت و یا سایر منابع مورد تأیید (در هر فصل سال حداقل ۲۰ درصد) برای واردات خودروی سواری نو و کارکرده (حداکثر پنج سال ساخت) اختصاص دهد. متقاضیان واردات با رعایت قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۲۶ آبان ۱۴۰۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی می توانند نسبت به ثبت درخواست واردات خودرو از محل منابع این بند اقدام کنند.

حقوق ورودی خودروهای وارداتی از محل ارز تخصیصی این بند ۱۰۰ درصد تعیین می شود. واردات خودرو موضوع این بند از محل ارز حاصل از صادرات، مشمول رفع تعهد ارزی صادرکنندگان مربوط می شود. واردات خودرو توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور (دارای کارت اقامت)، برای هر ایرانی در سال ۱۴۰۴ یک خودرو، خارج از سقف مذکور، بدون انتقال ارز و از محل ارز در اختیار با نرخ ۱۰۰ درصد حقوق ورودی مجاز است. دولت مکلف است نسبت به واگذاری مجوز واردات خودرو به روش رقابتی اقدام نماید.

پیش بینی واردات ۹۰ هزار دستگاه انواع خودروهای خارجی

آیین نامه جدید واردات خودرو برای امسال، ورود ۹۰ هزار دستگاه انواع خودروی بنزینی به ارزش ۲ میلیارد و ۶۵ میلیون یورو را از ۲۰ تا ۱۹۰ درصد پیش بینی کرده است. بر این اساس، ۵۰ هزار دستگاه خودرو با حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی، با تعرفه ۲۰ درصدی به ارزش ۷۷۰میلیون یورو ارز در نظر گرفته شده است.

همچنین ۱۵هزار دستگاه با حجم موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی با تعرفه ۴۰ درصد و ارز ۳۰۰ میلیون یورویی پیش بینی شده است.

واردات ۱۲ هزار دستگاه خودرو با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی با تعرفه ۱۵۵ درصد و ارز ۳۶۰ میلیون یورویی از دیگر بخش های این آیین نامه اجرایی تعرفه هاست.

امسال هشت هزار خودرو نیز با حجم موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰سی‌سی با تعرفه ۱۸۰ درصدی پیش بینی شده است که برای آن نیز ارز تخصیص یافته حدود ۳۶۰میلیون یورو اعلام شده است.

آخرین گروه تعرفه گذاری نیز به خودروهای بنزینی با حجم موتور بیشتر از ۳۰۰۰سی‌سی با تعرفه ۱۹۰ درصد اختصاص دارد که ارزش یورویی آن ۲۷۵ میلیون یورو است.

بازار خودروهای خارجی همچنان در بلاتکلیفی

کارشناسان بازار خودرو معتقد هستند که این کاهش تعرفه خودروهای وارداتی منجر به افزایش سهم واردات و تا حدودی ساماندهی عرضه و تقاضا می شود هر چند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیاد است.

درباره آخرین جزییات واردات خودرو امیرحسن کاکایی کارشناس بازار خودرو به خبرنگار ایرنا می گوید: بیشتر خودروهایی که در ایران به عنوان چینی و مونتاژی است، در رده خودروهایی با قدرت موتور کمتر از ۱۵۰۰ سی سی هستند و با تعرفه ۲۰ درصد وارد می شوند.

وی عنوان می کند: اگرچه با این جدول شاهد کاهشی نسبی تعرفه های وارداتی هستیم اما به خاطر افزایش قیمت دلار نسبت به سال گذشته قیمت انواع خودروهای وارداتی حدود ۴۰ درصد بالا رفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید