صفحه اصلی > 5 و اقتصادی : رقابت 1+3 ائتلاف در انتخابات نظام صنفی رایانه‌ای

رقابت 1+3 ائتلاف در انتخابات نظام صنفی رایانه‌ای

در شرایطی که انتخابات اتاق‌های بازرگانی در انتهای سال ۱۴۰۱ با عدم استقبال رای دهندگان مواجه شده بود و در حالی که هنوز چند ماهی تا انتخابات نظام صنفی رایانه‌ای استان‌ها -که هر ۳ سال برگزار می‌گردد- باقیمانده است، این بار برخلاف ادوار قبل از چند ماه پیش و حتی شروع سال ۱۴۰۲ رایزنی‌های متعددی برای رقابت در این انتخابات شروع شده است و هر روز بر حرارت آن افزوده می‌شود. به نظر می‌رسد سازوکار رهبری و نیز عملکرد متمایز و شفاف دوره ششم باعث علاقمندی بیشتر اعضای صنف به حضور در انتخابات گردیده است.

به گزارش عقیق نیوز؛ جمع قدیمی موسس صنف در قالب ائتلاف اول به راهبری سهیل مظلوم که در انتخابات کاملا متفاوت دوره ششم و برای اولین بار شکست سختی را از تیم جوان هم‌آفرینی صنفی خورد، بیش از همه تلاش می‌کند تا فرد سرشناسی را روانه انتخابات کند و تا این لحظه برای سرلیستی -به زبان دیگر، رئیس آینده صنف- علی حکیم جوادی ۶۳ ساله که معاون وزیر در زمان آقای تقی‌پور-رئیس فعلی کمیسیون طرح صیانت- بوده است، در حال رایزنی می‌باشد. شنیده‌ها حاکی از آن است که علی حکیم جوادی که احتمال خروجش از هلدینگ فناوری بانک صادرات کم نیست، رایزنی‌هایی را با مجموعه وزارت فاوا آغاز کرده است. این افراد که به عنوان پدرخوانده‌ها در صنف مطرح می‌باشند، دارای رای سنتی بوده و انتخابات صنف را تا پیش از دوره ششم مهندسی می‌کردند، اما عملا تاکنون به جز سرلیست نتوانسته‌اند افراد جدی را در قالب یک ائتلاف پشت خود بیاورند و لیکن می‌دانند که اگر برای بار دیگر انتخابات تهران را واگذار کنند، ریل گذاری اتفاق افتاده در دوره ششم امتداد یافته و باید چهارگوشه زمین را ببوسند و از این نظر موضوع را به صورت حیثیتی پیگیری می‌کنند.

ائتلاف دوم به راهبری ناصرعلی سعادت رئیس دوره چهارم نصر- موسس حراست در نصر که علیرغم اشتیاق به حضور در دوره پنجم با مقاومت پدرخوانده‌ها و پس از نشستن بر صندلی کمیسیون تنظیم مقررات مجبور به انصراف شد- در حالی مسعود شکرانی را به عنوان مذاکره کننده و علاقمند به ریاست پیش انداخته‌اند که به نظر می‌رسد در حال مذاکره با آزاد معروفی سرلیست شکست خورده انتخابات دوره ششم نیز هستند. این ائتلاف که شامل چند فرد از دوره چهارم صنف می‌باشد نیز نتوانسته تاکنون تعداد مناسبی از فعالان را دور خود جمع کند و حتی در خصوص سرلیست هم به جمع‌بندی نهایی نرسیده است. شاید اگر موضوع دو تابعیتی بودن مانع نامزدی نگردد، در روزهای پایانی انتخابات خود ناصرعلی سعادت دوباره به عرصه انتخابات برگردد.

ائتلاف سوم را اما علاقمندان متمایل به حاکمیت تشکیل می‌دهند که روی رد صلاحیت‌ها در این دوره حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. این افراد که بیشتر در قالب ریاست برخی کمیسیون‌ها و بازرس در نصر تهران فعالیت کرده‌اند ارتباط ویژه‌ای با دولت فعلی دارند و به برخی رفتارهای صنف به ویژه در دوره اخیر علیه محدودیت‌ها به شدت انتقاد داشته و آن را سیاسی شدن صنف می‌دانند. این افراد در دوره‌های قبل نیز مورد اقبال قرار نگرفته‌اند ولی با توجه به احتمال رد صلاحیت گسترده و نیز ارتباط خوبی که با مجموعه دولت دارند، این بار به صورت چراغ خاموش ولی با قدرت در حال رایزنی برای تشکیل ائتلاف سوم و یا توافق با پدرخوانده‌ها و ترکیب شدن با ائتلاف اول و دوم هستند.

در هیاهوی رایزنی‌های گسترده این ۳ ائتلاف، تیم برنده انتخابات ششم یعنی تیم هم‌آفرینی صنفی-که در طی ۳ سال گذشته با برگزاری جلسات ماهانه از یک ائتلاف انتخاباتی، تبدیل به یک تیم منسجم شده است- با اصلاح برنامه‌ها، پالایش در اعضای خود و افزودن برخی مهره‌های کلیدی و امضای یک مرام‌نامه، بدون هیاهو در حال رایزنی با استان‌های مختلف برای طراحی مناسب در نصر کشور است. این تیم در حالی که در دوره ششم به سخنگویی حسین اسلامی -رئیس جوان و مقتدر دوره ششم- وارد انتخابات شد ولی در این دوره با چیدمان متفاوت، ریاست تیم را بر عهده محمدعلی یوسفی‌زاده -منتخب دارای بیشترین رای دوره‌های پنجم و ششم- گذاشته است.

حال باید دید طی چند ماهه آتی چه اتفاقاتی بین این مجموعه‌ها رخ می‌دهد و چه مجموعه‌ای برنده دور هفتم نظام صنفی رایانه‌ای در تهران و ایران خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید