یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در سامانه یکپارچه عرضه خودرو مردم را سر کار گذاشتند، گفت: ایران خودرو ساعتی ۳ میلیارد ضرر می دهد و رقم روزانه آن خیلی بالا است، ولی دولتی بودن شرکت باعث شده که پایان سال مدیران آن پاداش بگیرند.
به گزارش عقیق نیوز به نقل از تسنیم؛ امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در برنامه تهران20 در خصوص ارائه خودرو در سامانه پکپارچه گفت: موافق عرضه خودرو در سامانه یکپارچه نیستیم. این سامانه با آمدن فاطمی امین وزیر صمت راهاندازی شد و چون نتوانستند قرعهکشی را جمع کنند بر اساس قولی که به رئیس جمهور داده بودند، سامانه پکپارچه را ایجاد کردند و 90 هزار میلیارد تومان شب عیدی پول از مردم به این شیوه جمع کردند.
وی ادامه داد: بعد هم به مردم گفتند قرعهکشی را انجام دادیم و برای برای 1.5 سال آینده به مردم نوبت دادند و اسمش را اولویتبندی گذاشتند در حالی که اصلا قرعهکشی در کار نبود.
کاکایی افزود: حدود 2 سال ایران خودرو و سایپا مجبور شدند پیش فروش خود را انجام دهند و پول این پیش فروش هم دست وزارتخانه و در حساب بانکها بود نه خودروساز.
وی با بیان اینکه مردم فکر میکنند در خرید خودروها با خودروساز روبرو هستند، گفت: با این شرایطی که امروز به وجود آمده لاتاری خودرو به هم خورده و وضعیت بلبشویی است و مردم خیلیها وجه خود را تکمیل نکردند. به عبارتی در سامانه یکپارچه عرضه خودرو مردم را سر کار گذاشتند.
کاکایی ادامه داد: سال 99 خودروسازان کم کم شروع به رشد کردند و از سال 1401 کم کم شرایط بهتر شد ولی با این سامانه کلیه شرایط خودرو سازان را به هم ریختند.
این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: سال گذشته خودرو کالای سرمایهای بود به این دلیل که قیمت ارز خودرو را در بازار آزاد جا به جا کرد. نباید تمام کاسه و کوزهها را سر شورای رقابت برای بالا رفتن قیمت خودرو بشکنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر خودروسازان خصوصی روی هوا قراداد میبندند و سود میکنند و خودروسازان خصولتی هم فقط زیانشان افزوده میشود، افزود: اینکه میگویند ایران خودرو روزی 3 میلیارد ضرر میدهد درست نیست و در واقع ایران خودرو ساعتی 3 میلیارد ضرر میدهد و رقم روزانه آن خیلی بالا است. دولتی بودن باعث شده که پایان سال مدیران آن پاداش بگیرند. همین الان هم ارز بالا برود باز هم قیمت خودرو بالا می رود و این سامانهها همگی کشک است.
کاکایی گفت: دلیل بالا بودن قیمت خودرو و سایر کالاهای تولید داخل در کشور ما به نظام تجاری مالیاتی و تعرفه ای دولت برمی گردد که اشکال دارد. خودروساز بخش خصوصی بالای 40 درصد بازار را گرفته است. الان قیمت ارز کنترل شده و همین الان وقت آن است که قیمت ها را آزاد و واردات را هم آزاد کنند.