امروز ایستگاههای متروی شهران، شهرزیبا و شهید آرمان علیوردی از خط ۶ متروی تهران و ایستگاه میدان کتاب (آخرین ایستگاه بخش شمالغربی) خط ۷ با حضور رئیسجمهور افتتاح شد و بهبهرهبرداری رسید.
به گزارش عقیق نیوز، توسعه زیرساختی خطوط مترو در اولویت مدیران پایتخت قرار گرفته است، در همین راستا فرآیند ساخت ایستگاه «میدان کتاب» در خط 7 و نیز ایستگاههای متروی «شهران»، «کوهسار» (شهید آرمان علیوردی) و «شهرزیبا» در خط 6 و همچنین افتتاح ایستگاه متروی «شهر پرند» به نقطه پایان رسیده است.
از نکات بارز معماری ایستگاه میدان کتاب، نوع طراحی با شاخصه ایرانی ـ اسلامی است که در عین زیبایی ایستگاه، هزینههای اجرا و بهرهبرداری آتی از سازهها را تقلیل میدهد. با تأمین منابع مالی لازم، زمینه افتتاح پروژههای متعددی در خط 6 نیز فراهم شده است که افتتاح همزمان ایستگاههای شهرزیبا، شهران و کوهسار در روز 18 مهر ماه، مصداق بارز این امر است.
همچنین ایستگاه متروی پرند که در 19کیلومتری مسیر ریلی خط یک قرار دارد با یک خط رفت و یک خط برگشت، بهزودی افتتاح خواهد شد، این امر بهمعنای بهرهبرداری از یک ایستگاه و 19 کیلومتر مسیر تونلی است که 2 دهه در کشوقوس توقف و ازسرگیری عملیات اجرایی بوده است.
در همین راستا، امروز 18 مهر ماه سال 1402 و با حضور آیت الله رئیسی؛ رئیسجمهور، مهدی چمران؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران، محسن هرمزی، سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران 4 ایستگاه جدید در خطوط 6 و 7 متروی تهران بهبهرهبرداری رسید.
ایستگاههای متروی شهران، شهرزیبا و شهید آرمان علیوردی از خط 6 متروی تهران و ایستگاه میدان کتاب (آخرین ایستگاه بخش شمال غربی) خط 7 با حضور رئیس جمهور افتتاح شد و بهبهرهبرداری رسید.
افتتاح 4 ایستگاه اشارهشده در خطوط 6 و 7 مترو، در مجموع حدود 9 کیلومتر به شبکه تونلی مترو اضافه میکند. براساس اعلام شهرداری تهران، هزینه ساخت این 4 ایستگاه و 9 کیلومتر تونل حدود 6 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
عملیات ساخت این 4 ایستگاه از سال 94 آغاز شد و با میانگین حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی به دوره مدیریت شهری فعلی رسید. پیشرفت این 4 ایستگاه در طول دو سال اخیر به حدود 90 درصد رسید و بهزودی با ساخت ورودی دوم تکمیل خواهد شد.
ایستگاه میدان کتاب از خط 7 متروی تهران
با افتتاح ایستگاه میدان کتاب (یادبود شهید سعید قهاری سعید) عملاً فقط ایستگاه ورزشگاه تختی در منتهیالیه جنوب شرقی این خط باقی میماند که آن هم بهزودی در مدار بهرهبرداری قرار میگیرد. ایستگاه میدان کتاب، بیست و یکمین ایستگاهی است که در خط 7 آماده خدمترسانی به شهروندان شده است و افتتاح آن بهمعنای اضافه شدن حدود 2 کیلومتر مسیر تونلی به طول شبکه خطوط متروی پایتخت است.
ایستگاهی که امروز به بهرهبرداری رسید، در منطقه سعادتآباد و میدان کتاب واقع شده است که بهخاطر اماکن اداری ـ تجاری پیرامونی آن، قطعاً مسافران قابلتوجهی را به خود جذب خواهد کرد. ورودی دوم ایستگاه میدان کتاب، قرار است در محوطهای که پایانههای تاکسی و اتوبوس هم در آنجا تعبیه شده است، ساخته شود.
عملیات اجرایی احداث ایستگاه میدان کتاب از سال 1394 رسماً آغاز شده است و امروز با صرف هزینهای بالغ بر 500 میلیارد تومان، این ایستگاه بهبهرهبرداری رسید. یکی از نکات مهم در فرآیند تکمیل ایستگاه مذکور، استفاده حداکثری از تولیدات داخلی در تأمین پلهبرقی، آسانسور، فنهای هواساز و حتی سیستم سیگنالینگ بوده که حمایت از تولید ملی و سرعت بخشیدن به تهیه و نصب تجهیزات لازم را باعث شده است.
ایستگاه میدان کتاب یکی از ایستگاههای بزرگ خط 7 محسوب میشود که حدود 15 هزار مترمربع زیربنا دارد و در عمق 27متری از سطح زمین قرار دارد همچنین در این پروژه الزامات مربوط به تسهیل استفاده توانخواهان از امکانات ایستگاه بهصورت ویژه و متمایز از روال معمول مدنظر قرار گرفته شده و برای افراد نابینا و کمبینا نیز تسهیلات قابلقبولی در این ایستگاه دیده شده است.
از نکات بارز معماری ایستگاه میدان کتاب، نوع طراحی مینیمال آن است که در عین زیبایی ایستگاه، اتفاقاً هزینههای اجرا و بهرهبرداری آتی از سازهها را تقلیل داده است و البته شاخصه ایرانی ـ اسلامی در معماری این ایستگاه لحاظ شده است؛ حتی نوع نورپردازی سالنها و معابر داخلی ایستگاه نیز متفاوت از گذشته است و این امر ضمن تلطیف فضاهای زیرزمینی، چشمانداز بصری آن را هم زیباتر میسازد.
مشخصات ایستگاه میدان کتاب:
طول سکو: 160 متر
عمق: 27 متر از سطح زمین
تعداد پلهبرقیهای نصبشده در زمان افتتاح: 10 دستگاه
تعداد آسانسورهای نصبشده در زمان افتتاح: 4 دستگاه
احجام عملیات عمرانی
خاکبرداری: 130هزار مترمکعب
آرماتوربندی: 4500 تن
بتنریزی: 43 هزار مترمکعب
بهرهبرداری همزمان از 3 ایستگاه جدید و 5/5 کیلومتر مسیر تونلی در خط 6 متروی تهران (شهرزیبا ، شهران و شهید آرمان علیوردی)
خط 6 مترو بهطول 42 کیلومتر، از شهرک کن در شمال غربی تهران آغاز و با گذر از خیابانها و بزرگراههای مهم پایتخت، به منطقه دولتآباد در جنوب شرقی تهران منتهی میشود، همچنین مسیر توسعه جنوبی خط 6 از دولتآباد آغاز میشود و نهایتاً در ایستگاه شهر ری (تقاطع با خط 1 مترو) پایان مییابد، در واقع این خط از 9 منطقه شهر عبور میکند.
آخرین وضعیت بهرهبرداری از خط 6
تا قبل از افتتاح ایستگاههای سهگانه امروز، 27 کیلومتر از مسیر خط 6 بههمراه 17 ایستگاه بهرهبرداری شده بود که از این تعداد در 5 ایستگاه امکان تبادل مسافر با سایر خطوط مترو میسر شده است؛ این ایستگاهها عبارتند از: ایستگاه میدان شهدای هفتمتیر (خط 1)، ایستگاه میدان امام حسین(ع) (خط 2)، ایستگاه میدان حضرت ولیعصر(عج) (خط 3)، ایستگاه میدان شهداء (خط 4) و ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس (خط 7).
ایستگاههای قطعه شمالی
قطعه شمالی خط 6 مترو در محدوده منطقه 5 شهرداری تهران واقع شده است، از این قطعه، 2 ایستگاه شهید اشرفی اصفهانی و شهید ستاری طی سالهای گذشته به بهرهبرداری رسیدهاند. با عنایت به اینکه منطقه 5 طی دو دهه گذشته رشد جمعیت زیادی داشته است و تعداد ساکنان آن به 850 هزار نفر رسیده است، بهرهبرداری این بخش از شبکه متروی تهران باعث ایجاد دسترسی آسان به ناوگان انبوهبر ریلی میشود و در امر جابهجایی و تردد شهروندان (خصوصاً در محدوده کن و کوهسار) کمک شایانی به ساکنان و مراجعهکنندگان در سطح منطقه خواهد داشت.
از ابتدای سال جاری، بهرهبرداری از 5/5 کیلومتر مسیر تونلی قطعه شمالی خط 6 حدفاصل ایستگاه شهید ستاری تا انتهای خط (واقع در محدوده کوهسار) و همچنین 5 ایستگاه باقیمانده آن بهعنوان بخشی از برنامه عملیاتی سال 1402 تعریف شد که در مرحله اول، مهر ماه 3 ایستگاه شهر زیبا، شهران و کوهسار به بهرهبرداری رسید؛ 2 ایستگاه آیتالله کاشانی و شهدای کن نیز تا پایان سال افتتاح خواهند شد.
افزایش 20درصدی سفرهای روزانه با خط 6
افتتاح 3 ایستگاه جدید در قطعه شمالی خط 6 نهتنها تعداد ایستگاههای فعال شبکه مترو در منطقه 5 را از 8 ایستگاه فعلی به 11 ایستگاه ارتقاء میدهد بلکه سبب افزایش حداقل 20 درصد سفرهای روزانه این خط خواهد شد. ایستگاههای مذکور بهواسطه احداث و ایجاد رمپ عبور ویلچر، آسانسور و خطوط بساوایی برای افراد کمتوان جسمی و حرکتی و همچنین نابینایان و کمبینایان بهصورت ویژه مناسبسازی شده است.
پیشنیازهای افتتاح 3 ایستگاه
با تأمین منابع مالی لازم و تمرکز ویژه مدیریت شهری بر موضوع تکمیل حداکثری ایستگاههای باقیمانده خطوط موجود شبکه متروی تهران، زمینه بهرهبرداری از پروژههای متعدد در خط 6 فراهم شده است. پس از افتتاح پست برق جنوبی خط 6 (پست کیانشهر) و همچنین تستگرم مسیر 5/5کیلومتری از قطعه شمالی خط 6 (حدفاصل ایستگاه شهید ستاری تا ایستگاه کوهسار) حالا شرایط برای بهرهبرداری از 3 ایستگاه شهر زیبا، شهران و کوهسار فراهم شده است. ارزش این فاز از بهرهبرداری ایستگاهها و مسیر تونلی خط 6 مبلغی در حدود 5 هزار میلیارد تومان است.
ایستگاه شهر زیبا:
ایستگاه شهرزیبا در مجاورت بزرگراه شهید باکری و در میدان کودک شهر زیبا واقع شده است.
طول سکو: 140 متر طول
عمق ایستگاه: 25 متر از سطح زمین
زیربنای ایستگاه: 4830 مترمربع
تعداد پلهبرقی در زمان افتتاح: 6 دستگاه
تعداد آسانسور در زمان افتتاح: 6 دستگاه
احجام عملیات عمرانی
خاکبرداری: 80 هزار مترمکعب
آرماتوربندی: 4300 تُن
بتنریزی: 54 هزار مترمکعب
سنگکاری: 2400 مترمربع
ایستگاه شهران:
ایستگاه شهران در ابتدای بلوار کوهسار و مجاورت بزرگراه شهید همت واقع شده است.
طول سکو: 140 متر طول
عمق ایستگاه: 25 متر از سطح زمین
زیربنای ایستگاه: 4830 مترمربع
تعداد پلهبرقی در زمان افتتاح: 8 دستگاه
تعداد آسانسور در زمان افتتاح: 6 دستگاه
احجام عملیات عمرانی
خاکبرداری: 88 هزار مترمکعب
آرماتوربندی: 4 هزار تُن
بتنریزی: 45 هزار مترمکعب
سنگکاری: 2300 مترمربع
ایستگاه کوهسار (شهید آرمان علیوردی):
ایستگاه کوهسار در انتهای بلوار کوهسار (بهسمت سولقان) واقع شده است.
طول سکو: 140 متر طول
عمق ایستگاه: 23 متر از سطح زمین
زیربنای ایستگاه: 5430 مترمربع
تعداد پلهبرقی در زمان افتتاح: 8 دستگاه
تعداد آسانسور در زمان افتتاح: 4 دستگاه
احجام عملیات عمرانی:
خاکبرداری : 99 هزار مترمکعب
آرماتوربندی: 4500 تُن
بتنریزی: 54 هزار مترمکعب
سنگکاری: 2400 مترمربع.